De virtuele toekomst van de reisbranche? – mei 2017

Het is misschien wel ruim 2,5 jaar geleden dat ik tegen over iemand in de trein zat met een Google Glass bril. De drager was een internet enthousiasteling en had een van de eerste exemplaren in Amerika gekocht. Ik werkte bij Zoover en er werd dus heel veel over internetgadgets gepraat. Wat had ik graag willen vertellen dat ik de Google Glass had geprobeerd, maar ik durfde niet te vragen “mag ik even?”. Toen ik een half jaar later (maart 2015) op de Internationale Reisbeurs in Berlijn de kans kreeg om een VR Bril te testen, liet ik deze kans niet aan me voorbij gaan. Iedereen had het over de virtuele reiservaring. Zou deze het reizen overbodig maken als je vanuit je luie stoel een helicoptervlucht over Los Angeles kan maken of kunt surfen op de golven van Hawaii?

Het moet gezegd: met behulp van virtual reality creëer je een schijnbare werkelijkheid. De computer prikkelt zoveel mogelijk zintuigen (geluid, beeld en tast) zodat het lijkt alsof je op een strand geniet van je cocktail. Overal waar je kijkt, zie je 360°beelden en je waant je echt op de Chinese Muur of in de jungle van Afrika. Je schrikt als de gorilla je aanraakt en je voelt je buik als de helicopter daalt naar het platform.

Afgelopen januari was ik op de Vakantiebeurs in Utrecht en ook hier heb ik een virtuele rondreis over de wereld mogen maken. In een strandstoel en met mijn computer op mijn hoofd en met een lekkere cocktail in de hand. Alles om de beleving optimaal te maken.

De ervaring is fantastisch. Ik wil dit graag delen. Aanstaande zaterdag 13 mei sta ik met een VR bril en de Gorilla Safari App van Matoke Tours bij The Readshop in Doorn. Kom je ook langs? Of lees je dit blog pas later en heb je me gemist? Ik kom graag bij je langs met de bril. Ben heel benieuwd wat jij dan ervaart!