Veel mensen hadden verwacht dat de prijzen voor vluchten uiteindelijk weer zouden dalen. Maar dit jaar lijkt het dat alle vluchten, of je nu kiest voor Azie of Afrika, Amerika of Europa, meer te kosten dan ooit. Mogen we ervan uitgaan dat de vluchtprijzen zullen dalen tot wat ze waren vóór de pandemie?
Ik krijg dan ook veel vragen over de prijzen die deze zomer voor veel bestemmingen zijn omhoog geschoten. Ook de ticketprijzen voor de kerstperiode blijven hoog. Ticketprijzen vanaf € 1500 pp voor bestemmingen als Bali of Bangkok zijn heel gewoon. Ook Europese vluchten blijven hoog. Een vlucht naar Athene of Lissabon kost normaal gesproken geen € 400-500, maar dergelijke prijzen zien we tegenwoordig regelmatig.
Hogere vraag van passagiers plus nog steeds verminderde capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen is de klassieke formule voor hogere tarieven. Er zijn verschillende factoren die hier een rol spelen. Er zijn veel minder stoelen beschikbaar dan voor de pandemie, aangezien luchtvaartmaatschappijen moeite hebben om terug te keren naar de normale capaciteit. Er zijn niet genoeg vliegtuigen of piloten. We zien ook een toenemende vraag. Dit alles leidt tot hogere prijzen.
Ik denk dat veel mensen tijdens de pandemie besloten te gaan reizen zodra de COVID-19-beperkingen waren opgeheven. Dus op dit moment heb je zowel mensen die prioriteit geven aan reizen in hun leven als mensen die niet konden reizen tijdens de pandemie – een combinatie die de vraag enorm doet toenemen. Meer vraag naar minder stoelen is de klassieke formule voor stijgende prijzen. Allerlei soorten inflatie spelen hier ook een rol. Hogere brandstof- en arbeidskosten stimuleren luchtvaartmaatschappijen ook om te proberen de prijzen te verhogen waar ze kunnen.
Uiteindelijk zullen de hogere prijzen een hap uit de vraag nemen. Er zijn zelfs weer deals aangekondigd, wat aangeeft dat de vraag misschien niet zo sterk is als eerder dit jaar.
Interessant is dat de toegenomen vraag van consumenten naar reizen de verminderde zakenreizen heeft gecompenseerd, die niet zijn teruggekeerd naar pre-pandemische niveaus. Ervan uitgaande dat werken op afstand, innovaties op het gebied van teleconferenties en andere professionele trends standhouden en zakenreizen niet terugkeren naar de hoogtepunten van 2019, zou dit uiteindelijk moeten leiden tot lagere prijzen.
De vraag is groot – voorlopig. Verwacht dat de prijzen binnen niet al te lange tijd normaliseren tot pre-pandemische niveaus. De verwachting is, dat als de piekvraag in de zomer eenmaal is afgetapt, je veel deals en mogelijkheden voor kortingen zult zien in wat we ‘schouderseizoen’ noemen (oktober-december en maart-mei). Dit is altijd een goedkopere tijd om te reizen, maar ik denk dat er dit jaar nog meer deals zullen zijn. Het is hoe dan ook een mooie tijd om te reizen, omdat het meestal goedkoper en minder druk is.
De voorspelling gaat dat vliegtickets uiteindelijk zullen terugkeren naar ongeveer het niveau van vóór de pandemie. Dat gezegd hebbende, zullen we niet snel de terugkeer zien van de super goedkope prijzen die we tijdens COVID-19 zagen. Hoewel we allemaal een beetje verwend zijn met deze goedkope vluchten.
Mijn beste advies is om zo snel mogelijk alle mijlen of punten te gebruiken die je tijdens de pandemie hebt opgespaard. Die punten zijn ook onderhevig aan inflatie. We hebben zelfs gezien dat veel luchtvaartmaatschappijen hun punten meerdere keren “devalueren”. Gebruik die punten en mijlen zo snel mogelijk. Ook op die manier kun je vaak mooie deals scoren.
En verder geldt nog steeds: boek je vlucht zo vroeg mogelijk. En als je een deal ziet, spring er dan op. Ze zijn weg voordat je het weet.