Deze kreet las ik aan het begin van de huidige ‘Corona-crisis’ en zet me voortdurend aan het denken. Het is inmiddels het derde jaar sinds mijn start als zelfstandig reisplanner en ik voelde steeds meer de behoefte om mij te focussen op reizen met positieve impact. En dan is nu daar het moment.
Ik ben al langer in mijn eigen woonplaats als vrijwilliger actief met als doel de duurzaamheid van onze lokale leefomgeving te verbeteren. Soms krijg ik als commentaar dat het als ‘reizenverkoper‘ hypocriet is. De discussie dat vliegreizen (meer) milieuvervuilend zijn ga ik meestal niet aan. Het is immers geen eenvoudige. Wat ik wel weet is dat er voor corona wereldwijd 1,5 miljard toeristen waren die jaarlijks op vakantie gingen buiten hun eigen grenzen. Het is dus een utopie om te denken dat er niet meer gereisd gaat worden. Vandaar dat ik mij focus op hoe het beter kan, duurzamer.
Vanaf de start van mijn bedrijf weet ik mijn zakelijke doelstellingen zo af te stemmen dat ik een balans kan vinden in voldoende inkomsten enerzijds en ook tijd voor mijn omgeving en het vrijwilligerswerk. Ik richt me niet op (omzet)groei, maar op deze goede balans.
Maar afgezien daarvan wil ik mij nog meer focussen op reizen met positieve impact. Reizen heeft naar mijn idee twee kanten. Voor jou en je gezin betekent het dat reizen verrijkt. Het is ontzettend leerzaam, reizen verbreed je horizon en zorgt voor meer begrip voor elkaar. Anderzijds kan toerisme ook lokaal van betekenis zijn. Wereldwijd zijn 1 op de 10 banen gerelateerd aan de reisbranche. En dus draagt toerisme bij aan armoedebestrijding. Ook zijn er veel andere positieve voorbeelden te noemen zoals de bescherming van dieren door rangers en onderhoud van werelderfgoed wat door toeristen betaald wordt. De impact van duiktoerisme op de bescherming van het koraal. Ook de strenge anti-plastic wetgeving in derde wereldlanden is een mooi voorbeeld welke onder druk van toeristen is ontstaan. Tegelijkertijd zijn er ook negatieve ontwikkelingen zoals de zorgen om ‘overtoerisme’ in bepaalde gebieden. En de rijstvelden in Bali die moeten wijken voor hotels (welke veelal door expats worden gerund) is ook zeker een voorbeeld van doorslaan in de toeristenindustrie.
Kortom, juist nu, nu mijn werk bijna stil ligt, een mooi moment om mijn businessplan bij te schaven. Wordt vervolgd…